آزادى عقیده در عین وحدت اسلامى

 " شیعه" به پیروى از کتاب و سنت و عقل، آن را منصبى الهى دانسته معتقد است: خلیفه رسول خدا باید به فرمان خدا و ابلاغ پیامبر، به امت اسلام، معرفى گردد،این طائفه معتقدند که: این کار، در زمان حیات رسول خدا انجام گرفته پیامبر اکرم، به اشکال مختلف و از آن جمله در داستان " غدیر خم " ، جانشین خود را که جز على بن ابى طالب و ائمه اهل بیت، کس دیگرى نیستند، معرفى فرموده است.

در برابر این گروه " اهل سنت " که اکثریت مسلمین را تشکیل مى دهند، اظهار مى دارند که: امامت و جانشینى پیامبر، مانند دیگر مناصب اجتماعى، جنبه الهى ندارد و لازم نیست که رسول خدا در زمان حیاتش جانشینش را معرفى کند، این وظیفه " اهل حل و عقد " یا عدول مومنین " و یا اکثریت جامعه اسلامى است که مى باید خلیفه رسول خدا را انتخاب و تعیین نمایند.

این دو طرز تفکر، بعد وفات رسول خدا به اوج تجلى خود رسید: جمعى از صحابه بزرگوار و پاکنهاد چون: سلمان، ابو ذر، مقداد، بلال، عمار و... به تبعیت از قرآن و گفتار پیامبر اکرم، جز على را شایسته این مقام، نمى دانستند و لذا در برابر کسانى که این منصب را به روز اشغال نموده بودند به احتجاج برخاستند.

در مقابل، گروهى جاه طلب و فراموشکار، در نیل به این مقام، سر و دست شکستند و غوغا بپاکردند و پیش از دفن رسول خدا در سقیفه بنى ساعده " جمع شده در یک مبارزه شدید انتخاباتى رسوا میان مهاجرین و انصار، فرد مورد نظرشان "= ابو بکر" را انتخاب کردند و بعدها براى آنکه از رقیب انصاریشان "سعد بن عباده" به طور کلى خاطر جمع باشند، با یک ترور سیاسى مرموز، او را از پا در آورده آنگاه شایع کردند که این کار از ناحیه " جنیان " صورت گرفته و از قول آنها چنین سرودند:

قد قتلنا سید الخزرج سعد بن عباده

                                     فرمیناه بسهمین فلم نخطى فواده

آرى این طرز تفکر ایجاب کرد که: کشمکشهاى عظیمى در جهان اسلام پدید آید و خونهاى پاکى روى زمین ریخته شود، جنایات ناگفتنى ببار آید که آثار شوم آن هنوز از بین نرفته کم و بیش باقى است.

با این حال، گاهى از برخى افراد سطحى و بدبین شنیده مى شود که در مقام اعتراض از این نوع کارها چنین مى گویند: چه حق با على باشد و چه با ابو بکر و عمر گذشته، گذشته است، احیاء این نوع مسائل، جز آنکه دشمنى ها را میان برادران اسلامى زیاد کند و حوادث سوء گذشته را تجدید نماید، بالنتیجه دشمنان مشترک، از وضع موجود بهره بردارى کرده همه چیر ما را غارت کنند، چه نتیجه دیگرى خواهد داشت؟

پس چه بهتر که براى حفظ کیان و عزت اسلام و وحدت و یکپارچگى مسلمین، از تعقیب این نوع مسائل صرف نظر شود تا چنانکه قرآن مجید فرموده: و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم قدرت و آسایش ما از بین نرفته همانند گذشته محفوظه بماند؟

در پاسخ این اعتراض باید اعتراف کرد که درست است حفظ وحدت اسلامى چنانکه قرآن مجید مى گوید و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا امرى ضرورى است و هر بلائى که بر اسلام و مسلمین آمده و مى آید روى افتراق و عدم وحدت کلمه است واصلا روى همین جهت بوده که على علیه السلام براى اخذ حق خویش قیام مسلحانه نفرمود و بر غصب خلافتش صبر نمود.

و نیز روشن است حساسیت و " آلرژى " خاصى که در این روزها نسبت به مساله " ولایت " نفیا و اثباتا پیدا شده تا جائى که بزرگترین سرگرمى محافل مذهبى ما را تشکیل مى دهد، بى شک معلوم تحریکات مستقیم و یا غیر مستقیم همان دستهاى نامرئى اهریمنانه اى است در طول تاریخ، مانع همبستگى مسلمین بوده با ایجاد اختلاف و نزاع در میان آنان، عزتشان را متزلزل و افتخاراتشان را لگد کوب و منابع و سرمایه هایشان را به غارت مى بردند: اما با این حال، نباید حقائق زیر را نیز در این باره نادیده گرفت:

1- هیچ گاه نباید اصل " ولایت " را که زیر بناى بسیارى از حقائق اسلامى است و ضامن اجراى اسلام راستین و نشان دهنده طرز تفکر اصیل اسلامى در موضوع حکومت است با این بهانه ها ناگفته گذارد.

چه بسیارند کسانى که با دیدن اعمال نابکارانه برخى از خلفاء بطور کلى نسبت به اسلام بد بین شده اند و براى رفع این بدبینى چاره جز این نیست که طرز تفکر اصیل اسلامى در مورد حکومت و همچنین خلفاء راستین نشان داده شود تا معلوم شود که: اسلام بذات خود ندارد عیبى - هر عیب که هست از مسلمانى ما است.

2- وقتیکه نویسندگان مزدور و معتصب اهل سنت، ما را بت پرست و مشرک و مذهب شیعه را، ساخته ایرانیان و سیاستهاى ضد اموى و صفوى معرفى کنند و افرادى از قبیل: ابن تیمیه، قصیمى، موسى جار الله، احمد امین، نشاشیبى جبهان و.. در کتابهایشان "منهاج السنه، و الصراع بین الاسلام و الوثنیه، الوشیعه، فجر الاسلام، الاسلام الصحیح و..."ناجوانمردانه ترین تهمتها را به شیعه و امامانشان بزنند و مطالب دروغ و دور از حقیقت را به آنها نسبت دهند  آیا سکوت در برابر آنها خود جنایت بر حقیقت نیست؟

آیا مقتضاى حفظ " وحدت اسلامى " این است که همه گونه تهمتهاى ناروا را برخى از نویسندگان مزدور و متعصب آنان به شیعه که تنها جرمشان این است که پیر و اهل بیت رسول خدا که " ادرى بما فى البیت " هستند بزنند، ولى آنان دم فرو بندند و حقیقت را آشکار نکنند؟

یا آنکه چنانکه علامه امینی (ره) در مقدمه  جلد 9 از الغدیر تحت عنوان " آزادى عقیده در عین وحدت اسلامى؟ مرقوم فرموده منافاتى بین وحدت اسلامى و دفاع منطقى از اصالت مذهبى نیست؟

بنابر این ما در عین آنکه مى باید همبستگى اسلامى را چون جان شیرین دوست بداریم، و در حفظ آن على وارکوشا باشیم، حق داریم تهمتهاى ناروائى که به ما زده مى شود رد کنیم و واقعیت مذهب شیعه را به طور منطقى طبق دستور قرآن کریم: ادع الى سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتى هى احسن معرفى نمائیم.

3- هر گاه نویسندگان دانشمند، حقائق را بى پیرایه و به اتکاء منابع اصیل و مورد قبول عامه در اختیار مردم نگذارند، چه بسا افکار عمومى روى اصل تعصب و نا آگاهى از حقیقت، منحرف تر شده دست به اعمال تعصب آمیز دیگرى بزنند. در این گونه موارد، بر نویسندگان محقق و متعهد فرض است که براى رفع سوء تفاهمات و تقریب میان مذاهب، قلم در دست گرفته حقائق را چنانکه هست آشکار نمایند.

روى همین جهات است که در عصر ما نیز، شخصیت هاى عظیم شیعه مانند "سید شرف الدین العاملى" "کاشف الغطاء" "علامه امینى" "علامه طباطبائى" و... قلم در دست گرفته با نوشتن کتاب هائى از قبیل: النص و الاجتهاد، المراجعات، اصل الشیعه و اصولها، شیعه در اسلام، الغدیر، و.. که نمایشگر سیماى واقعى مذهب شیعه است دین خود را نسبت به اسلام و مسلمین ادا نمودند.

البته زحمات دانشمندان بزرگ و آگاه اهل سنت و بنیانگذاران " دار التقریب اسلامى " و فتواى تاریخى شیخ محمود شلتوت، در مورد مذهب جعفرى و نظائر این ها را در این نباید نادیده گرفت.

 "زین العابدین قربانى 13 جمادى الاول1394 مطابق با 15 خرداد 1353

پیشگفتار الغدیر جلد نهم"

 

/ 3 نظر / 8 بازدید
پويان

سلام به شما دوست عزيز مطلب زيبا و قشنگي بود . خوشحال ميشم حضور گرم شما رو در پايگاه بهداشت عمومي ببينم . موفق و پيروز باشي دوست عزيز

seko.ir

دلا غافل ز سبحاني چه حاصل ؟ اسير نفس شيطاني چه حاصل ؟ بوَد قدر تو افزون از ملائک تو قدر خود نمي داني چه حاصل ؟

محصولات فرهنگی حرم مطهر امام رضا

السلام عليك يا ابالحسن يا علي بن موسي الرضا با اهداء سلام به شما كاربر عزيز پايگاه اينترنتي رضوي امكان دسترسي به محصولات مورد علاقه ي شما از حريم مطهر رضوي را فراهم نموده است. قسمت دانلود سايت افتتاح گرديد. حتما بازديد نماييد.*** جديد *** كالاي مورد علاقه ي خود را مي توانيد در دسته بندي هاي زير بيابيد: :: مراسم و دعاهاي برگزار شده در حرم مطهر امام رضا عليه السلام....صوتي و تصويري :: كتاب هاي منتشر شده در اداره امور فرهنگي آستان قدس....................كتــاب :: تابلوهاي فانتزي بسيار زيبا به صورت روميزي، مناسب براي هديه ........تابـــلو روميزي :: صنايع دستي بسيار زيبا در انواع گوناكون ...................................صنـــايع دستي :: تابلوهاي بسيار زيبا در انواع مختلف از نماهاي حرم مطهر................................قــاب :: پوسترهاي بسيار زيبا در كيفيت بالا از نماهاي حرم مطهر...............پوســـتر و عـــكس :: قبله نما.............متفرقه تحت توجهات حضرت ثامن الائمه موفق و پيروز باشيد. با تشكر واحد پشتيباني سايت www.razavishop.com . info@razavishop.com . tel:05117657887